preloader
نکاتی که در حفاری چاه آب باید در نظر گرفته شود ؟

نکاتی که در حفاری چاه آب باید در نظر گرفته شود ؟

۱۔ نکاتی جهت تکمیل چاه آب بعد از حفاری | حفاری قطر چاه باید در صورت امکان دو برابر قطر پمپ مورد استفاده در آن چاه باشد.

۲. طول و قطر لوله اسکرین چاه یا مشبک های لوله جدار فولادی، باید به نحوی انتخاب شود که آب با سرعت ورودی ۱ فوت در ثانیه وارد چاه آب شود.

٣. دهانه های شکافهای لوله اسکرین می بایست به شکل ۷ باشد، به طرزی که حرکت خروجی آب در زمان توسعه چاه (پیستون زنی و گراول ریزی و شستشو بعد از انجام حفاری چاه) به آرامی و با حداقل افت بار در درون سازند یا حول گراول پک صورت گیرد ولی با توجه به اینکه در ایران از لوله های اسکرین استفاده نمیشود و لوله های فلزی با دست یا دستگاه مشبک میگردند استفاده از شکل۷ امکان پذیر نمیباشد

۴. همچنین دهانه شکافها جهت توسعه طبیعی چاه می بایست براساس نوع طبقه بندی خاک چاه، نمونه های لایه شنی آبدار و انواع سنگریزه ها انتخاب گردیده و اندازه آنها به نحوی باشد که از ورود ۳۵ تا ۶۰ درصد مواد ممانعت کند. انتخاب اسکرین یا سایز مشبک های لوله جدارضمناً به فاکتورهایی مانند یکنواختی، لایه بندی و نوع خاک طبقات فوقانی نیز بستگی دارد.

۵- در لایه های آبدار شنی ریز، قرار دادن گراول پک مصنوعی (پوشش شنی مصنوعی) در حول لوله جدار چاه آب سبب افزایش نفوذپذیری در نزدیکی مدخل چاه شده و بکارگیری لوله جدار مشبک را امکانپذیر می سازد

۶. وقتی از گراول پک مصنوعی در حول لوله جدار چاه استفاده می شود، اندازه شنهای مورد استفاده می بایست به ترتیبی انتخاب گردد که باعث تثبیت رسوبات شده و حداقل ۸۵ درصد گراول پک در پشت اسکرین باقی مانده و از آن عبور نکند.

۷- توصیه می شود، در طبقات آبداری که ضخامت آنها زیاد است بعد از حفاری چاه از اسکرین یا مشبک های طویل در لوله جدار استفاده کنید، و به منظور رعایت مسائل اقتصادی سعی کنید از قطر اسکرینها، هنگامی که اسکرینی با طول بیشتر و قطر کمتر بتواند جریانی را با سرعت کم حفظ کند، بکاهید. در چنین حالتی، پیشنهاد می شود که از گراول پک بعنوان یک تثبیت کننده در فضای خالی بین اسکرین و دیواره چاه استفاده نمائید، اگرچه گراول پکینگ طبیعی نیز شاید بتواند همان کیفیت و تأثیر مثبت را داشته باشد. به هر جهت، در فرماسیونهای قطور یا ضخیم، افزایش طول اسکرین نسبت به ازدیاد قطر آن، تأثیر بیشتری روی افزایش بازده چاه خواهد گذاشت.

۸- روشهای مناسب توسعه چاه، می بایست در تمام انواع چاههای اسکرین دار بکار برده شود، تا بیشترین بازده با کمترین افت و همچنین آبی صاف و بدون شن تحصیل گردد. این روشها همانگونه که در بالا ذکر شد، می تواند توسعه طبیعی یا مصنوعی باشد.

حفاری چاه آب

حفر چاه آب چیست؟ حفاری چاه چیست؟

به مجموعه عملیاتی که روی زمین و به شکل دایره با عمق مشخصی رخ میدهد میگویند. عرض چاه غالبا ۶۰ سانتیمتر تا ۲۰۰ سانتیمتر میرسد. این اندازه بسته به نوع کاربردی چاه متفاوت است.  چاه ممکن است برای اهداف مشخصی حفر گردد از جمله:

چاه آب

چاه جذبی یا باران

و …..

این واقعیت که بسیاری از گمانه ها در مدت کوتاهی پس از ساخت شکست می خورند یا عملکرد ضعیفی دارند تا حدی به دلیل فقدان حرفه ای بودن در بخش حفاری و سازمان ها و افرادی است که با آن درگیر هستند. برای ارائه خدمات آبرسانی خوب، هر چاه آب حفر شده و هر پمپ نصب شده باید به شیوه ای حرفه ای انجام شود. همچنین، داده‌های به‌دست‌آمده از مکان‌یابی و حفاری باید جمع‌آوری و برای بهبود درک منابع آب زیرزمینی استفاده شود.

از سال ۲۰۰۴، شرکای RWSN از موضوع حرفه ای حفاری چاه آب دفاع کرده اند. آنها مطالعاتی انجام داده‌اند، دستورالعمل‌ها و فیلم‌های انیمیشنی را منتشر کرده‌اند، وبینارها را برگزار کرده‌اند و از دوره‌های آموزشی حضوری و آنلاین حمایت کرده‌اند تا حرفه‌ای حفاری چاه آب را در سراسر جهان افزایش دهند. انبوه اطلاعات موجود در زیر فهرست شده است.

 

 

شرکت کیهان ندا گستر کاوه با نام تجاری لوله دپو که در امر فروش لوله های جدار چاهی وتجهیزات مربوطه به حفاری در حدود ۳۰ سال سابقه فعالیت دارد درخصوص خرید وفروش انواع لوله های جدار چاهی قادر به همکاری با شما همکاران گرامی میباشد .لذا خواهشمند است جهت استعلام قیمت و همچنین انجام خدمات مربوطه مانند مشبک(شیارزنی ) لوله فولادی با شماره های ۳۳۹۵۰۰۹۶-۰۲۱و۳۳۹۵۰۰۹۷-۰۲۱ وشماره همراه وپیام رسان ۲۹۱۵-۱۸۶-۰۹۱۲ تماس حاصل فرمایید . ضمنا برای آشنایی بیشتر با مجموعه لوله دپو میتوانید به صفحه اینستاگرام ما ldepo.irlمراجعه نمایید وروزانه از فعالیت مجموعه ما مطلع گردید