preloader
چه راههایی برای جلوگیری از زنگ زدگی لوله فولادی وجود دارد ؟

چه راههایی برای جلوگیری از زنگ زدگی لوله فولادی وجود دارد ؟

زنگ می‌تواند استحکام فلزات را به خطر بیندازد، آنها را شکننده کرده و طول عمر آنها را کوتاه کند. هنگامی که صحبت از حفظ دوام می‌شود، باید در وهله اول از شروع زنگ زدگی جلوگیری کنید. قرار گرفتن در شرایط آب و هوایی مرطوب خطر زنگ زدگی را افزایش می‌دهد. بهترین راه‌های جلوگیری از زنگ زدگی عبارتند از:

۱- گالوانیزه کردن

گالوانیزه کردن روشی برای جلوگیری از زنگ زدگی آهن است. این کار از طریق گالوانیزه گرم و غوطه‌وری و یا آبکاری الکتریکی انجام می‌شود. در این فرایند جسم آهنی یا فولادی با لایه نازکی از روی پوشانده می‌شود. این امر مانع از رسیدن اکسیژن و آب به سطح فلز می‌شود. روی نسبت به آهن واکنش پذیرتر است، بنابراین بیشتر از جسم آهنی اکسید می‌شود و همان لایه به عنوان محافظ عمل می‌کند.

۲-استفاده از فولاد  کورتن یا فولاد هوازده

فولاد هوازده که به نام تجاری فولاد کورتن یا COR-TEN نیز شناخته می‌شود و حاوی عناصر آلیاژی مانند کروم، مس، سیلیسیوم و فسفر است، با تشکیل لایه‌ای محافظ بر روی سطح خود، در برابر خودگی مقاوم می‌شود. آلیاژها در مجاورت آب و هوا یک پتینه زنگ محافظ را تشکیل می‌دهند که با گذشت زمان از خوردگی فلز جلوگیری می‌کنند. فولاد COR-TEN نسبت به فولاد ضد زنگ ارزان‌تر است.

۳- بکار گیری استنلس استیل

لوله استنلس استیل یا لوله فولادی ضد زنگ با حداقل ۱۰.۵ درصد کروم، اجازه می‌دهد تا یک لایه محافظ از اکسید کروم تشکیل شود که به عنوان محافظ در برابر زنگ زدگی عمل می‌کند. در صورت آسیب دیدن لایه محافظ، سطح فلز دوباره این لایه را تشکیل می‌دهد. مقاومت در برابر خوردگی را می‌توان با افزودن نیکل بیشتر افزایش داد.

۴- پیش طراحی مناسب

طراحی باید اجازه دهد هوا آزادانه در اطراف فلز گردش کند. برنامه ریزی صحیح در مرحله طراحی، می‌تواند نفوذ آب را به حداقل برساند و خطر زنگ زدگی را کاهش دهد. از شکاف‌ها و حفره‌ها باید اجتناب شود. اتصالات فلزی بهتر است جوش داده شوند و درصورت استفاده از پیچ و مهره حداقل سطح تماس فلز با فلز در نظر گرفته شود و آن سطوح نیز پوشش داده شود. همچنین در صورت لزوم، سوراخ‌های خروج آب و رطوبت باید در نظر گرفته شوند. برای سازه‌های بزرگ، دسترسی کافی باید فعال شده تا امکان تعمیر و نگهداری منظم فراهم شود.

۵- زاج کاری یا سیاه کاری فولاد

قطعات فولادی را در محلولی قلیایی مثل نیترات پتاسیم، نیتریت سدیم و هیدروکسید سدیم غوطه‌ور می‌کنند. این یک تکنیک مفید است که لایه بسیار نازکی از ترکیب شیمیایی فلز با مواد فوق روی سطح فلز ایجاد می‌کند. این لایه آبی تیره رنگ یا سیاه روی سطح فولاد علاوه بر محافظت محدود سطح کار را به شکلی زیبا در می‌آورد. دلیلی که به آن زاج کاری می‌گویند، به دلیل ظاهر آبی است هنگام استفاده از این تکنیک رو سطح ایجاد می‌شود. این مهم اغلب در ساخت قطعات اسلحه گرم برای ایجاد درجه‌ای از مقاومت در برابر خوردگی استفاده می‌شود و برای دوام بیشتر نیاز به روغنکاری دوره‌ای دارد.

۶- تعمیر و نگهداری منظم

اگر عملیات تعمیر و نگهداری منظمی را انجام دهید، به جلوگیری از زنگ زدگی آهن و پیشرفت هرگونه خوردگی کمک می‌کنید. هرگونه زنگی و خوردگی که روی قطعات فولادی مشاهده می‌کنید را جدی بگیرید و با زدودن زنگ از سطح فلز نسبت به ترمیم آن اقدام کنید. سپس سطح را به خوبی از آلاینده‌ها پاک کنید و با یک پوشش مقاوم در برابر زنگ زدگی روی سطح را پوشش دهید.

۷-  FOZZ

FOZZ باعث می‌شود که اکسید آهن یا همان زنگ آهن، از نظر شیمیایی به فسفات آهن تبدیل شود. یک ماده سخت بی‌اثر که به شما امکان می‌دهد تا سطح فلز را به یک سطح صاف و پاک تبدیل کنید. FOZZ ترکیبی متعادل از اسید فسفریک و سایر مواد شیمیایی، عوامل مرطوب کننده و گسترش دهنده است که زنگ زدگی را حل کرده و از خوردگی بیشتر جلوگیری می‌کند. سطوحی که به درستی آماده‌سازی شده‌اند، پس از خشک شدن آماده رنگ آمیزی هستند. FOZZ یک لایه پوششی نیست بلکه یک آستر است که سطح فلز را طوری آماده می‌کند که رنگ به آن بهتر بچسبد.

۸- پوشش پودری

پوشش پودری زمانی است که یک پودر خشک به طور یکنواخت روی یک سطح تمیز اعمال می‌شود. سپس با حرارت پودر را به یک لایه نازک پوششی تبدیل می‌کند. پودرهای اکریلیک، پلی استر، نایلون، وینیل، اپوکسی و پلی‌اورتان برای این فرایند رایج هستند. پودرها با استفاده از فرآیند اسپری الکترواستاتیک روی سطح نشانده می‌شوند.

۹- پوشش ارگانیک

یک راه مقرون به صرفه برای جلوگیری از زنگ زدگی آهن، استفاده از یک پوشش آلی است که مانعی در برابر عناصر خورنده ایجاد می‌کند. پوشش‌های مبتنی بر روغن برای جلوگیری از نفوذ آب و اکسیژن ایده آل هستند.

۱۰- استفاده از استنلس استیل

فولادهای ضد زنگ گروهی از آلیاژهای مبتنی بر آهن با حداقل محتوای کروم ۱۰.۵ درصد هستند. از ویژگی‌های مهم این فولادها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقاومت در برابر خوردگی

مقاومت در برابر خوردگی لوله فولادی ضد زنگ بیشتر نتیجه محتوای کروم است. لایه‌ای پایدار از اکسید کروم بر روی سطح فولاد تشکیل می‌شود که از واکنش‌های شیمیایی با آهن موجود در فولاد جلوگیری می‌کند. این لایه اکسید بسیار نازک (ضخامت ۲ تا ۳ نانومتر)،  غیرفعال (بسیار مقاوم در برابر خوردگی)، مقاوم (به خوبی به سطح فلز پایه می‌چسبد) و خود ترمیم شونده (در صورت ترک خوردن یا آسیب دیدگی اصلاح می‌شود) است.

با این وجود، آلیاژ لوله ضد زنگ تحت شرایط خاصی می‌تواند خورده شود. زمانی که در معرض محلول‌های اسیدی مانند اسید سولفوریک قوی و اسید هیدروکلریک و محلول‌های بازی مانند هیدروکسید سدیم قرار می‌گیرند، خوردگی یکنواخت ممکن است رخ دهد. خوردگی موضعی (یون‌های کلرید) می‌تواند به شکل خوردگی حفره‌ای، خوردگی شکافی و ترک خوردگی تنشی رخ دهد.

ویژگی‌های مکانیکی

از آنجایی که انواع فولاد ضد زنگ طیف وسیعی دارند، از نظر خواص مکانیکی و کاربردها نیازهای صنعتی بسیاری را پوشش می‌دهند. به طور کلی، ویژگی‌هایی مثل تنش تسلیم، استحکام کششی، شکل پذیری، سختی، چقرمگی، مقاومت در برابر خزش و مقاومت در برابر خستگی در این گروه از فولادها متفاوت است

 

شرکت کیهان ندا گستر کاوه با نام تجاری لوله دپو که در امر فروش لوله های جدار چاهی وتجهیزات مربوطه به حفاری در حدود ۳۰ سال سابقه فعالیت دارد درخصوص خرید وفروش انواع لوله های جدار چاهی قادر به همکاری با شما همکاران گرامی میباشد .لذا خواهشمند است جهت استعلام قیمت و همچنین انجام خدمات مربوطه مانند مشبک(شیارزنی ) لوله فولادی با شماره های ۳۳۹۵۰۰۹۶-۰۲۱و۳۳۹۵۰۰۹۷-۰۲۱ وشماره همراه وپیام رسان ۲۹۱۵-۱۸۶-۰۹۱۲ تماس حاصل فرمایید . ضمنا برای آشنایی بیشتر با مجموعه لوله دپو میتوانید به صفحه اینستاگرام ما ldepo.irlمراجعه نمایید وروزانه از فعالیت مجموعه ما مطلع گردید